.:: follow charmyiex ::.

Wednesday, August 11, 2010

1 Ramadhan...alhamdulillah...

Salam 1 Ramadhan seme..wahh..hari yg sangat penat..dr siang td x rasa penat letih pon..sangat2 xde...tp bila landing camni..wahhh...rasa penat tu terus captured satu badan...mata pon berat semacam..huhuhu...xper..hari pertama puasa kot...lagipun balik2 umah terus bergegas masak...x hengat apa dah..jd bila time nk rehat tu..baru la amat terasa penat nyer..

So mcm maner dgn puasa korang pulak?? Mesti ada yg mcm2 ragam kan..esp masa nk pilih lauk utk sahur n berbuka puasa...hari pertama kali ni, juadah aku utk sahur pertama n berbuka puasa pertama adalah hasil air tangan sendiri dan hosmet...utk sahur pagi td, kitaorg gedik2 g kedai mamak dlm kul 11.30mlm..semata2 nk carik bahan utk masak sahur...hasil nyer..tadaaaa...

dari kiri atas : cendawan goreng - sambal udang - sayur kacang kontot - telor goreng


Menu ini kita berjaya masak bermula jam 4pg..dan mula makan jam 5pg td...xtau cane boleh jadik jugak masak2 ni..mungkin semangat puasa pertama la kot...adakah amalan ini akan kekal utk besok, lusa, tulat, tulit, dan seterus nyer??

Itu al-kesah sahur,utk berbuka pulak, aku x sempat nk amik gambar..tp menu berbuka aku adalah resepi turun temurun dr mak aku..aku x jumpe lg kat mana2 tempat menu nih..nk sebut cane pon aku x tau..bahan utama adalah beskut mayat aka  roti keben masin yg ada cap ayam kt bungkusan nyer..nape nama nyer begitu dan apa istimewa nye beskut ini??meh aku nk citer..beskut ni sgt membosankan, bulat dan sangat keras..teramat keras ler...kalo cicah dgn teh o panas pon, amik masa yg lagak lama dr beskut biasa utk lembut..beskut ni aku suka mkn dgn jem rozell yg mak aku wat sendirik..panggilan glemer beskut ini adalah roti keben masin dan harus di ketahui, ada 2 jenis keben di sarawak, iaitu keben masin dan keben manis..keben manis lebih di kenali dgn nama beskut mary di merata tempat termasuk tanah semenanjung ini..jd aku kenalkan korang dgn roti keben masin dr sarawak..ngehehehe...beskut ni mak aku pos 2 thn lepas..masa bln puasa gak..tp entah mana aku simpan, ari ni aku godek2 tempat aku simpan beras, aku terjumpa...seb bek masih ok..walopun expired date nyer adalah 2009..sangat tahan lama rupa nyer beskut ini...

Untuk cara2 membuat nyer..aku segera hello my mum...ngee ngee ngee..pot pet pot pet..yess..resepi sudaa dlm kepala..dgn bertenaga nya aku ke kedai mamak di tgkt bawah flat ku untuk membeli santan n kurma...

Cara2 nyer sangat simple..dan sangat cepat, x sampai 10menet pon..

1) beskut2 td rendamkan dgn air panas sampai kembang
2) sambil tu, g dapur, tuang santan dlm periuk, dan mula panaskan santan
3) masukkan kurma dan gula..kacau2..
4) bila dah agak2 santan tu masak dah, masukkan beskut yg telah mengembang td ke dlm santan yg tgh di masak itu
5) pecahkan telor sebiji dlm mangkuk lain, kacau2..then tuangkan di atas adunan yg tgh mendidih..
6) biar sampai masak..pastu tutup api dapur..siap...tadaaaa!!!


roti keben + santan + kurma + telor + gula

roti keben masin ~ nampak x brand CAP AYAM ??


Itu la utk menu hari pertama puasa tahun ni..hasilnyer?? aku bg dak umah aku testing..risau gak kalo x leh telan mende neh...resepi pelik2 dr kuching aku belasah...tekak aku..selera aku..ikut suka aku jer...tp so far..dak umah kata sedap..siap suh aku tambah lg roti keben dlm periuk td..sbb td terlebey kuah dia cket..tp tetap marbeles..heheheh... =))
selamat mencuba ~ tp kene dptkan stok roti keben masin dr sarawak dulu ek..aku xtahu la kalo kt sini ada..kalo ada lg senang..xyah nk import2 dr kuching...ngeheheheh (^__^)"
Kita tggu dan lihat besok mcm mane yek...uhuhuhu..siyes bila aku landing kul 10mlm ni...cam x larat langsung dah..huwaaaa...(#__#)"

So selepas seme mende yg patut dibuat dah dibuat..aku on laptop n online..skag ni aku tgh dgr bacaan Al-Quran beserta terjemahan dlm satu web yg berjaya seseorg siapkan sebelum puasa menjelma (berdasarkan apa yg aku baca pd status YM beliau hari2) hi hi hi hi...so sebagai kawan dan pernah berkawan dgn beliau satu masa dulu, walopun tidak kesampaian..aku sentiasa doakan yg terbaik utk beliau...jadi sbg tanda aku sangat menghargai beliau...aku shared kan url address web tersebut..
Testimonial?? Sangat berguna dan sangat efektif..skg aku guna Mojila..so far so good...mari mengaji sama2 dan memahami tafsir ayat-ayat Al-Quran..


Salamz...




0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...