.:: follow charmyiex ::.

Monday, March 26, 2012

Masak : Kek Lapis Kukus Hawflakes

Salam pagi Isnin. Hari ni nak update pasal kek lapis yang charm buat minggu lepas. Of kos sudah selamat semuanya. Hehe. Lama x melapis, jd cam gian lak. Almaklum, dari kecik smp ke besar keje2 melapis kek mmg keje charm, cuma bila dah keje n duk jauh dr family, skill tu telah berkarat. Yelah, dulu duk single umah bujang, xkoser la nk buat kek2 nih. Apatah lagi tools memasak x cukop. X koser jugak nak completekan brg2 dapur n rumah. Ni pon brg2 masa bujang x abis lg angkut bw balik Kelantan. Sumbat kt rumah laki pulak kan. Hihu hihu.


Baru2 ni baru ada kesempatana beli sebiji periuk kukus cap boyer. Cap boyer tauw! Boleh lah lepas gian masak2 kek n kuih2 kukus walopun beberapa cubaan pertama x baper nk jadi. Haishhh! X jadik pon, licin jugak loyang tu. Hehehe. Meh nak kongsikan resepi Kek Lapis Kukus Hawflakes. Sangat mudah. Memandangkan mixer pon xdak lg, blender la jd mangsa utk blend segala bhn2. 


Charm amik dari [SINI] resepi nyer:


Kek Kukus Hawflakes

Bahan-bahan ( loyang 7x7 ) 

  • 5 biji telur - grade A yg sejuk(dr peti ais)
  • 225 g gula halus (1 cwn rata sahaja yg Akak gunakan)
  • 220 g tepung gandum*(2 cwn rata)
  • 1 sk rata baking powder*
  • 1 sb ovalette
  • 150 ml susu cair
  • 1/2 sk garam
  • 70 ml minyak masak (ni pun dah adjust) asal 100ml
  • 1 sk esen vanilla
  • pewarna merah,coklat( ikut suka )
  • secukup hawflakes

Cara-cara

  1. Ayak tepung dan baking powder kemudian campur kesemua bahan2 di dlm mangkuk mixer kecuali minyak,hawflakes dan pewarna.
  2. Pukul adunan hingga sebati dan gebu.Masukkan minyak jagung/masak dan digaul dgn senduk atau spatula hingga sebati.   
  3. (charm bubuh semua bhn dlm blender, blend smp sebati, lepas tu tuang dlm bekas, masukkan tepung yg telah diayak, kacau rata, pastu tuang dlm loyang yg di sapu marjerin)
  4. Loyang dialas kertas dan sapu minyak. Ratakan adunan pertama dan susun secukup hawflakes dipermukaannya dan kukus selama 5-7 min dalam kukusan yg telah dipanaskan dulu.
  5. (charm bahagikan kpd 3 kaler - merah, kuning, hijau - lapis 1 kaler dulu, kukus - susun hawflakes. mulanya nk susun hawflakes tu kt setiap lapisan, tp hawflakes ada2 bungkus jek, so charm buat 2 lapis kek, baru susun hawflakes. ulang smp habis)
  6. Buat hingga habis lapisan seterusnya dan susun hawflakes dan kukus.Untuk lapisan yang akhir kukus selama 20 min supaya kek masak keseluruhannya
  7. Setelah kek masak,biarkan di dlm loyang selama 10 min kemudian dibalikkan di atas redai kek supaya sejuk.



adunan charm bahagikan kpd 3 kaler

 setelah siap dimasak..guna loyang bulat sbb xde loyang segiempat lg..hehe



 dah siap utk di ngapp!


Simple n mudah sangat. Agak2 kalo malas nk melapis tu, sila lah patah2kan hawflakes jadi halus2 cket, pastu tabur n kacau dalam adunan. Tuang semua dlm loyang, kukus smp masak. Habis citer, xyah nk melapis2 yer dak! Apa lagi, cuba lah!!











4 comments:

Masz Sidek said...

mun dah masak sekejap jak abis kak... mun nak molahnya... nak ngadun lepas ya nak melapisnya nang ambik masa... kmk ari raya jak rajin nak melapis kek tok... hehehe

charmyiex said...

@Masz Sidek

yalah tek, hari raya jak baruk nak melapis2..dah gian gilak tek..semua resepi mek tggl kuching nun..bekareh encarik resepi dlm tenet lah..

nuyui a.k.a miss YUI said...

wah..nyummya!!

shiema sufian said...

Sedapnyeeee. nak sikitt (:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...