.:: follow charmyiex ::.

Monday, May 09, 2011

360 Darjah Ganti PTK - pendapat anda?

Ushar2 Berita Harian tadi, ternampak tajuk besar. Sistem 360 Darjah ganti PTK untuk kakitangan awam. Berita seterusnya di sini...

Apa kata anda?? Konsep 360 ni secara kasarnya setiap individu dinilai oleh pegawai atasan, rakan sejawat dan staff bawahan. Macam mana perlaksanaan nyer, xtau la pulak. Baru jek 2-3 hari lepas aku berdebat dengan kande dahling pasal PTK neh, tibe² kuar lak berita nya. Hehehe.

Part yang dinilai tu okey la. So maknanya kita as STAFF SOKONGAN pon akan dapat peluang untuk menilai PEGAWAI ATASAN kita kan? Tapi aku rasa konsep menilai² ni LEBIH SESUWAI digunapakai untuk buat SKT tahunan. Yang ada PYD 1 & PYD 2 segala tu. Sebab segala komen dan point dari 3 penjuru ni boleh di ambik kira untuk memberi markah yang sewajarnya. Tapi untuk bab PTK yang kita sedia maklum untuk KENAIKAN PANGKAT, boleh jugak di apply kan, tp bukan sebagai MAIN CONCEPT, sebab bila nak naik pangkat nih, tentunya kita nak staff tu TAHU dan ARIF tentang konsep kerja/tatacara kerja masing². Aku rasa PTK tetap boleh diteruskan dan konsep 360 blh digunapakai sebagai ELEMEN SOKONGAN  kepada staff tersebut samada layak ke x nak bagi kenaikan pangkat tersebut pada beliau. So kita kene la score dalam dua² elemen nih, dalam soal TUGASAN pon score, penilaian dari 3 penjuru (pegawai atasan - rakan sejawat - staff bawahan) pon score gak.

Tu pendapat aku la yang x berapa nak arif ni. Yelah, keje pon x lama. PTK pon x sempat nk amik, sebab bulan Januari lepas baru dibatalkan, aku baru je sah jawatan bulan November tahun lepas. Hek hek hek..so niat nak amik PTK tu terbantut la.

Apa pon x kesah la. Yang aku kesahkan nape gaji x naik?? Kekangan kewangan?? Gaji x naik, tapi kenapa pihak² berkuasa xnak kawal harga kenaikan barang²?? Xnak kawal kenaikan harga minnyak?? Semua tu dah naik, masih xde duit lg ke nak naikkan gaji penjawat awam yang hanya 1.2 juta ni?? Berapa poloh juta warga Malaysia yang isi minyak keta setiap saat?? Xde duit jugak ke?? Aku cuma sebagai kakitangan awam dan juga rakyat biasa je, yang merasa semua tu. Tu yang geram jugak. Gaji x naik², harga itu ini naik macam hareemmm..dah tu xnak lak naikkan gaji. Dah xnak naikkan gaji,xnak lak kawal kenaikan harga yang macam haremmm tu!! Bengang x??!!

Wahahahaha..jadik la entree bengang tibe² kan..WTH!!


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...